[swe] Veckans avsnitt

Status
Not open for further replies.
Klockan 8 så jag börjar väll posta nåt som jag tänkt på Känns inte Darla fruktansvärt omogen och barnslig för att vara så pass gammal som hon ska vara. Ja menar hon är Angels sire, men hon beter sig verkligen som ett barn runt the Master eller ja runt dem alla. Jag har svårt att acceptera att hon skulle va så otänksam och barnslig runt sin egen sire.

Sant, lite ofrånkommligt fel i själva serien att vampyrerna ser äldre ut längre fram också.

själva avsnitten tyckte jag verkligen om, dom är otroligt händelsefyllda, så det händer verkligen någonting roligt eller intressant i varenda scen (blir ju lite dött på den fronten i vissa avsnitt senare IMO).

Favoritscenerna är nog när rektorn tejpade ihop buffys skol-historiepapper igen och när willow var i totalt shock-läge. Hela dialogen var guld.
Willow: Oh, I, I need to sit down.
Buffy: You are sitting down.
Willow: Oh. Good for me.

Det är ju ganska roligt också att Cordelia tycker om dendär låten dom spelar på Bronze "fighting the good fight". Lite ironiskt med tanke på Angel (serien då)?

Någonting jag störde mig på är hur blåa och kantiga vampyerna i ansiktet är nu ibörjan jämfört med senare, men det kanske beror på att Whedon får större budget då =P.

Vart lite kaotisk post, men det ska nog gå att reda ut =P

JollyApe said:
Klockan 8 så jag börjar väll posta nåt som jag tänkt på Känns inte Darla fruktansvärt omogen och barnslig för att vara så pass gammal som hon ska vara. Ja menar hon är Angels sire, men hon beter sig verkligen som ett barn runt the Master eller ja runt dem alla. Jag har svårt att acceptera att hon skulle va så otänksam och barnslig runt sin egen sire.

Jag tänkte faktiskt ungefär på det också. Eller jag småskrattade åt henne hela tiden för att, det känns som att hon är knäppare än Drusilla på något sätt. Att hon blivit ett barn på något sätt av allt hemskt hon gjort osv..

eudial said:
Någonting jag störde mig på är hur blåa och kantiga vampyerna i ansiktet är nu ibörjan jämfört med senare, men det kanske beror på att Whedon får större budget då =P.

Vampyransikterna är ju helt annorlunda här och mycket mer tillgjorda, alltså de förändras ju mycket mer än senare i serien.. Vilket jag tycker är både bra och dåligt.. Tex när Darla går i slow motion mot the Bronze när man hör musik osv, hennes ansikte ser nästan clown-aktigt ut i det ljuset..

eudial said:

Jo men vamp face förändras och förbättras ju hela tiden, men den va inte så bra i början. Tycker bättre om de mänskliga (eller mer mänskliga vampfacen. Bästa exemplet är nog Drusilla).

Ja det där om Darla, sant hon kändes lugnt mer vrickad än Drusilla.

Personlig favo scen måste ändå vara, yee det va svårt. Men jag uppskattade den sista och så är jag lite svag för när Buffy dödar Luke. No, but sunlight will. lite chessy, men bra.

Jag tycker vampyrerna är snyggare gjorda i senare säsonger än här i början.

En sak som jag alltid funderat över är varför Angel är rädd för the master. När Buffy ska ner i kloakerna för att rädda Jesse och frågar Angel varför han inte vill följa med, säger han ju att han är rädd.
Det verkar inte alls som Angel. Att vara rädd alltså.
Men i Wishverse håller the master honom fången, alltså måste han ha utgjort något slags hot mot honom.

Appropå Angel, han var mycket snyggare då än nu. Nu är han gammal och biffig. Varför åldras vampyrerna i Buffy? 😛

Okej jag vet att det här inte är någon nyhet men Willow är helt underbar. Jag har blivit helt förälskad igen, jag älskar varje scen hon är med i. Tex bara hur hon talar till Cordelia i the Harvest till skillnad mot i Welcome to Hellmouth, åh. Hur kan någon inte vara kär i Willow..?
Scenen vid datorerna, man bara ser på Willow hur mycket självsäkrare hon är än bara en dag innan.. åh. (Jag kan fortsätta hur länge som helst men jag ska inte..)

doppelgänger said:
Men i Wishverse håller the master honom fången, alltså måste han ha utgjort något slags hot mot honom.

Appropå Angel, han var mycket snyggare då än nu. Nu är han gammal och biffig. Varför åldras vampyrerna i Buffy? 😛

Mycket snyggare i de första avsnitten, första säsongen än de senare säsongerna. Samma gäller Xander, men Buffy däremot är det typ tvärtom.

Det är kanske nåt med att han är Darlas sire och han ska ju faktiskt va något av en uber-vamp om ej en turok-han.

En annan detalj som är lite fel är ju följande dialog

"Giles: Dig a bit in the history of this place. You'll find a, a steady
stream of fairly odd occurrences. Now, I believe this whole area is a
center of mystical energy, that things gravitate towards it that, that,
that you might not find elsewhere.

Buffy: Like vampires.

Giles: Like zombies, werewolves, incubi, succubi, everything you've
ever dreaded was under your bed, but told yourself couldn't be by the
light of day. They're all real!"

Zombies, Vampyrer och Varulvar ser man ju i serien, men ingen inkubus(sp?) eller sukkubus(sp?).

En sak som jag alltid funderat över är varför Angel är rädd för the master. När Buffy ska ner i kloakerna för att rädda Jesse och frågar Angel varför han inte vill följa med, säger han ju att han är rädd.
Det verkar inte alls som Angel. Att vara rädd alltså.

För att han skulle dö? Buffy är starkare än Angel och blir dödad av The Master. Alltså skulle det bli Angel-kebab ifall han sprang ner där.

Exakt vad är en inkubus? Sukubus? à„r inte det bara manliga och kvinnliga demoner, fast lite fancy samlingsterm?

doppelgänger said:

Ja jag tycker nog att Angel är den som förändrats mest. Redan efter några säsonger ser han plötsligt mycket äldre ut. Jag tycker iofs inte att han är särskilt snygg här.. Inte ful eller så alltså men, jag gillar inte att han ska vara så mystisk, det känns som att han gör så med mening och då förloras rätt mycket av poängen (kanske för att jag inte tycker att han är mystisk)..

JollyApe said:
Mycket snyggare i de första avsnitten, första säsongen än de senare säsongerna. Samma gäller Xander, men Buffy däremot är det typ tvärtom.

Klart, Xander är ju hur söt och snygg som helst i dessa avsnitt, håh. Buffy blir lugnt snyggare med tiden och Willow är såklart alltid lika snygg men på olika sätt..

JollyApe said:
Exakt vad är en inkubus? Sukubus? à„r inte det bara manliga och kvinnliga demoner, fast lite fancy samlingsterm?

Efter lite sökande kom jag fram till följande:

Wikipedia.org said:
In medieval legend, an incubus (plural incubi; from Latin incubare, "to lie upon") is a demon in male form supposed to lie upon sleepers, especially on women in order to have sexual intercourse with them. A female version was called a succubus.

In medieval legend, a succubus (plural succubi; from Latin succubare, "to lie under") is a female demon which comes to men, especially monks, in their dreams to seduce them and have sexual intercourse with them, drawing energy from the men to sustain themselves, often until the point of exhaustion or death.

Tex bara hur hon talar till Cordelia i the Harvest till skillnad mot i Welcome to Hellmouth, åh.
Vilket helt klart är del av självförtroendet hon fått av Buffy. :hihi: @ "deliver"

Hur kan någon inte vara kär i Willow..?
går det?

Ja då hade jag nästan rätt och man kan ju nästan klassa några av demonerna som det om man tar bort sex biten. Wi har ju The Queller aifl.

Lol. Ja det hade vart lite skoj att se i Buffy.

Annan tanke, ny tanke:
En annan sak jag tänkte på var hur bra Joyce va. Hon tillförde verkligen serien en hel del och man känner tomrummet efter henne i säson 6 och 7. den där grejen hon gör med händerna när hon säger att hon tror det ska funka, vet inte vad det är med den, men den är så mamma lik och utstrålar en massa trygghet men samtidigt en osäkerhet som passar så bra. Buhu nu saknar jag Joyce.

Ja, joyce saknas verkligen i s6 och 7.
Joss ville inte ens ha med 'Buffys mamma' i början. Det hade varit väldigt synd eftersom att jag tycker också att hon tillför oerhört mycket till serien.

Ja det behövs lixom nån som har fötterna på jorden och som utstrålar den där tryggheten. Joyce bara växte och växte, jag gillade kemin mellan Spike och Joyce de funkade tillsammans. Tack och lov så fanns ju iafl Tara efter Joyce.

Hon tillför verkligen mycket mer än vad man egentligen tänkte på första gången man såg serien. Då var hon bara irriterande, men det är nästan jobbigare utan =(

Status
Not open for further replies.
Back
Top Bottom