Angel 1x10 "Parting Gifts"

Warlock

Townie
En rätt kul episod. Riktigt bra story i min mening, och sen har jag ju alltid gillat Wesley. Lite dikotomi dock mellan hans effektivitet och hans klumpighet (som aldrig helt känns naturlig).

Barney: "I'm sensing a little performance anxiety here. Little trick, picture everybody..."
Cordy: "In their underwear."
Barney: "I was going to say dead, but hey, if that underwear thing works for you."

En del frågor dock;

1. Vad lever Wesley på efter att han fått sparken?
2. Hur kan han ha en så välpressad vit kostym med sig när han verkar resa på motorcykel?
3. Och återigen, hur genererar Angel Investigations egentligen inkomster?

Detta är ett av de där avsnitten jag inte sett... Jag har inte Angel säsong 1 på DVD och är inte duktig på att passa TV tider så.. typiskt mig. à„lskar Wesley dock och måste försöka se hela säsong 1 någon gång (har ingen aning hur säsongen slutar ens)..

à„r faktiskt mycket förtjust i det här avsnittet. Nej personligen tycker jag dert är mycket med Wesley som är svårt att förstå, men jag tror den där kostymen är som en del av hans skin.

Cordelias den där repliken om vad hon har att sona för är en av de saker som man i efterhand, när man sett You're Welcome bara gör att man älskar hennes karaktär mer. Och hennes audition är ju lysande!

Såg just delar av detta avsnitt då det gick i repris. Och jag älskar verkligen Wesley men det är skumt att se honom i detta avsnitt. En sådan blandning mellan BtVS Wes och AtS Wes.. Okej som sagt, jag har knappt sett honom i säsong 1 av AtS men, hmm.

Ah jag såg också reprisen, och jag blir alltid lika förundrad över Welsyes karaktär, och allt han så småningom går igenom.. Och jag fullkomligt älskar när han är på väg att gå i slutet men bara kommer tillbaka igen och igen.. aww.

Fråga 3 är en rätt intressant fråga, men mest när det gäller Angels ekonomi överlag. Visst, killen är gammal och bör ha kunnat spara ihop en hel del pengar - men med tanke på att han slummade runt i nästan 100 år efter att han fick tillbaka sin själ och hängde runt Buffy efter det så blir jag lite konfunderad...

Eller var han smart nog att gräva ner massa skatter, med hopp om att kanske bli av med sin själ igen - innan han bestämde sig för att leva på gatan, sugandes blod ur råttor?

Fast som Vampyr har man ju sina fördelar så vem säger att han nödvändigtsvis behöver tjäna sina pengar genom att följa lagen. Visst han hjälper till och är en sån där icke dödande vampyr (mestadels av tiden), men trots det kan han ju böja ganska mycket på lagen. Han hjälper sig själv till pengar så han i tur kan hjälpa de hjälplösa.

Nja, men Angel och betala skatt går iofs inte riktigt ihop. Har svårt att tänka mig honom spara kvitton och fylla i en massa formulär.

Ja vem vet, han är liksom en ta från de rika och demoniska och ge till de hjälplösa och sig själv kinda guy. Så jag kan föreställa mig många sätt han kommer över pengar på och kna inte direkt tänka mig Cordelia tjata på honom om hur han får dem så länge hon får lön. Wesley däremot, däri ligger dilemmat, men han blir ju lite moraliskt förtappad han med så varför inte?!

Om jag minns rätt nu (var ett tag sedan) så tjatar Cordie på att de skall ta betalt av sina kunder så att hon överhuvudtaget kan få lön, något hon inte verkar få annars. Men Angels källarvåning + kontor i L.A. lär ju ha skyhöga hyror och man får aldrig riktigt se Angel sno pengar av några demoner...

Fast förstås, det kan även vara en sådan där fråga som man egentligen inte skall lägga sig i överhuvudtaget. 😛

Men har dom hunnit göra det redan här? Alltså ta betalt och så, ah har så dålig koll på säsong 1.

Pythagore said:
Fast förstås, det kan även vara en sådan där fråga som man egentligen inte skall lägga sig i överhuvudtaget. 😛
Ja ärligt, det är nog sådant de inte iddes bry sig om för att det blir bättre om de har pengar bara, det skulle vara för jobbigt annars typ.

Angel bodde ju rätt flott i Sunnydale också, samt betalade för blodet från slaktarn. Och var kom bilen ifrån? För att intye tala om kläderna, vet ni vad en sådan där rock egentligen går loss på?

Nja, det är kanske en fråga man bör undvika, men sådant här är rätt kul.

Ja det är såna saker som är roliga att diskutera, kanske inte keder nån vart, men underhållande.

Men det är sant, jag kan mer tänka mig att Spike gör vad som behövs för att få pengar, trots de verkar han ha mindre pengar än vad Angel har. De enda gångerna som man faktiskt får se pengar är väll Andra i säsong 2 (komer inte ihåg vad det heter, och Provider, annars pratas det mycket om det, men man fattar inte riktigt vart de kommer ifrån. Besides Cordelia måste ju haft en hyfsad lön för att kunna ha råd med en sån lägenhet, med eller utan spöke, och den livstil hon ändå hade.

Jag tänkte säga att Spike spelar kanske poker men kom på att de ju spelar om kattungar och inte pengar... Han kanske säljer kattungarna sedan? Eller gör typ större jobb, jag menar som tex när han hjälper Giles (när han är en demon), fast att han hjälper andra folk för pengar även..? Hm.

Haha jo det är ju sant.. Känns inte som att han borde lyckar så bra med det men iofs, jag hade säkert blivit rädd för honom om jag inte kände honom 😛

Hoppar han inte på Anya vid nåt tillfälle? Också säger han också att det faktiskt brukar funka vid andra tillfällen så.. à„r vad jag har för mig iaf.

Jo det stämmer nog, för jag tror jag sett det nyss och säsong 4 har jag sett nyss... heh.

Back
Top Bottom