Slumpmässig avsnittsdiskussion

eudial

=D=D
Svenskaforumet behöver nya trådar, såå here goes: diskutera buffyavsnitt här (Angelavsnitt fungerar naturligtvis också ifall nån känner för det?).

Eftersom jag håller på att kolla på det nu så tycker jag vi diskuterar The Body.

Hela avsnittets uppbyggnad går ju att analysera i småbitar, hur det är klippt, detaljer som att man flera gånger får se allting ur buffys perspektiv. (t.ex får man se ambulanssjukvårdaren i en kameravinkel som kapar huvudet av honom). Såntdär avsnitt som jag både älskar och hatar. à„lskar det för att det är så snyggt gjort och hatar det på grund av hur jobbigt det är att titta på..

En intressant episod onekligen (och faktiskt en rätt tuff sådan att visa, särskilt för ungdomar).

Några kommentarer;

1. Saknar introduktion.
2. Saknar musik.
3. Första kyss (som syns) mellan Tara och Willow

Det som är 'bra' är att både Tara och Anya blir mycket mer tredimensionella i denhär episoden. Vi får både mer bakgrund om Tara, och mer empati. Anya visar sorg öppet, och mycket tydligt för första gången.Faktm är att jag anser att hennes tal är en av de bästa beskrivningar av hur oförståelig döden är i hela serien.

Fast sen finns också den oerhört fina raden som Tara får säga,

"No...Yes...Its' always sudden."

Fast jag önskar alltid att slutscenen inte hade haft någon vampyr med.

Sant att det är ett väldigt tufft avsnitt, men det är sannolikt det bäst gjorda dödsfallet i en TV-serie någonsin om du frågar mig. De flesta andra serier så hade karaktärerna gråtit i 10 minuter, personen blivit begraven och sen var det förbi, men här känner man hur jobbigt och psykologiskt påfrestande det verkligen är när någon dör.

Det här är faktiskt ett av de få (om inte det enda) avsnitt jag inte är jättepepp på att analysera sönder. Menmen, det lär ju hända förr eller senare, jag kan kanske bidra mer eller mindre i alla fall.

Först måste jag bara säga: Det här är enligt mig det bästa avsnittet i BtVS.

Sedan måste jag säga att enligt mig är detta det avsnitt då flera av skådesplarna bäst fått visa vad de verkligen kan. Tex Amber. Jag tycker inte att Amber är världens bästa skådespelare (även om jag beundrar henne mycket på många sätt), men tex den där raden du nämnde "No.. Yes.. It's always sudden".. Det är hur bra som helst. Sedan naturligtvis Sarah, första scenen, med bara henne och the body (eller alltså framförallt efter minnesscenen), jag kan inte andas i den scenen, när hon är vid mamman och när hon går runt i huset, det kväver. Jag älskar den scenen, helt underbar. Och Sarah är så bra.
Och så Willow då, i scenen i hennes rum. När hon gråter och inte vet vad hon ska klä på sig. Det har nämnt förut och jag nämner det igen: ingen gråter som Alyson. Hon gör det så fruktansvärt bra, den scenen, helt.. då får man äntligen gråta, vilket är så skönt samtidigt som det känns fel på något sätt.
Sedan måste jag säga att både Emma och Nick också var helt underbara, Xander med handen genom väggen. Och jag älskar Anya's monolog (men jag måste nog vara det enda Buffy-fanet som inte tycker att det var det bästa skådespel vi någonsin sett av Emma).

Jag fröstår att de tog med en vampyr i slutet, jag förstår varför de gjorde det men.. samtidigt önskar jag också att den inte vore där..

Det känns svårt att snacka kameravinklar och musik-frånvaro, bara av den anledning att jag hört kommentarerna och Joss' tankar om allting.. inte för att jag kommer ihåg allting han sa men. Låt mig bara säga att jag älskar hur det är filmat. Tex som i början, eller när Buffy går runt i huset, hur inne i henne och situationen och känslan som finns i huset vi blir. Hur allting stannar där. (Vilket märks så tydligt när hon öppnar dörren och ser ut, när det känns som att hon verkligen inte ser någonting då hon tittar ut, eftersom att hon inte kan ta in att livet går vidare utanför. Eftersom att allt har stannat hon henne och i deras hus, eftersom att där består allt av att Joyce är the body och allting är borta och det som finns utanför är pålåtsas och någonting man inte kan ta in.)
Och hur scenen med Tara och Willow är filmad, åh, helt underbart, det måste vara svårt att spela så där underbart bra med kameran så nära (är det jag tänker), men det är helt underbart, jag älskar det, åhh..
Och som sagt, frånvaron av musik, gud vilken tur, att det inte är någon musik, jag vill kvävas av det här avsnittet, och det gör jag..

(Ok förlåt, flumtankar och jag har inte sagt någonting riktigt med hela min post.. eh, feel free to inte läsa..)

Jag tycker the Body är ett underbart avsnitt. Det var ingen sorglig musik som gjorde avsnittet mindre verkligt eller någonting sådant.

Jag tycker att repliken: "She's cold... Should I make her warm?" är en av de hemskaste replikerna jag har hört eftersom det skulle ungefär vara hur jag tror jag skulle reagera... Man kan inte ungå att älska scenen i början (alltså inte drömmen men det andra) och Anyas prat om orange juice och allt är underbart - jag grät väl inte men... det var ett underbart avsnitt.

För att citera ett senare avsnitt (Same Time, Same Place);

ANYA Well, as it turns out, teleporting isn't a right, it's a privilege. I withdrew a vengeance spell last week, and this is my punishment. I can only teleport for official business. I have to file a flight plan and everything.

WILLOW Oh. I'm sorry. That must be hard.

ANYA Yeah, it bites a pretty big one. And the vengeance itself, i-it's not as fulfilling as I remember.

WILLOW Really? 'Cause I got the impression that you enjoyed-you know, inflicting.

ANYA Well, causing pain sounds really cool, I know, but turns out it's really upsetting. Didn't use to be, but now it is.

Anya walks around, still fussing over the carpet stain.

WILLOW Is it like you're scared of losing that feeling again. And that having it be OK to hurt people. And then you're not in charge of the power anymore because it's in charge of you?

ANYA Wow, that was really over-dramatically stated, but, yeah, that's it.

WILLOW I get it. Believe me.

ANYA (sincerely) I'm sorry, Willow. I wish it were better for you.

WILLOW You too.

ANYA It did get a little sexy, didn't it?

WILLOW (nods, then catches herself, walks away quickly) I have to find this monster.

Warlock jag verkligen älskar den där dialogen. Hel underbar. De borde fått fler scener tillsammans (fast kanske att det inte hade varit like speciellt då? Jag är alltid rädd att förstöra bra saker med att använda dem för mycket.)

Det är svårt att inte karakterisera Willow/Anya som love/hate. Jag håller med om att deras relation är helt underbar, särskilt deras sätt att skylla på varandra i tid och otid, som i den efterföljande episoden, Checkpoint;

Buffy: (looks up at her friends on the balcony) We're talking about two very powerful witches and a thousand-year-old ex-demon.
Anya: Willow's a demon?!

för att inte tala om gången där Buffy (minns inte episoden, nån gång under s7) oroar sig för Spikes hälsa eftersom han har druckit människoblod och nu inte får något;

Willow: Want me to kill Anya?

Back
Top Bottom