Vampyrer, hur funkar dom egentligen?

Warlock

Townie
Jaha, allas vår Joss ändrad ju lite grann i den (sedan Bram Stoker) gängse vampyrläran. Hur BtVS ampyrer är funtade har vi ju fått en hel del info om under åren.

Fast lite går ju inte riktigt ihop...

1. Vampyrer håller rumstemperatur, men få människor verkar märka det (exempelvis, Dawn i 6x6 "All the Way").

2. Blodet (inte det dom dricker). Om och om igenpoängteras det att vampyrernas hjärtan inte slår (fast hjärtat har något slags mystisk kraft, và­s träpålar) men blodet i en vampyr verkar crkulera på något sätt (för att undvika att koagulera, om inte annat).

3. Mat och dryck. Ibland verkar inte vampyrer behöva äta annat än blod,men dom kan göra det (vilket osökt leder till funderingar som...vad läser Angel på dass egentligen?). Samma borde gälla för dryck, men Spike (och flera andra) verkar kunna metabolisera alkohol (3x7 "lover's Walk" och flera andra).

4. Sexualdriften. à…terigen ett exempel på biologiska funktioner som verkar fungera (utom att man inte kan få barn) på något oklara grunder. Personligen får jag lite små rysningar (och inte av välbehag) när jag tänker på att omfamna en vampyr (även om Vamp Willow var klart...intressant). Inte minst på grund av punkten 1 ovan.

5. Dracula. Vi vet att han inte är den äldste av vampyrer eller dylikt (Kakistos och the Master är väsentligt äldre) men han har massor av krafter vi aldrig sett hos någon annan. Personligen anser jag i och för sig att vi kan strunta i den episoden helt.

Så, nog att börja med tycker jag...

Men eftersom dom inte har någon blodcirkulation (eftersom dom inte har något hjärtslag) så kommer ju aldrig nikotinet ut i blodomloppet, och då är det ju ganska värdelöst att röka?

Eowyn said:
Som jag har fattat det så KAN de andas men de behöver inte det 😉 Kan jag ha fel?
Nej de kan inte andas, Angel kunde inte ge Buffy mun-mot-mun i Prophecy Girl.

En annan sak, som inte jag tänkte på utan det var Fran som nämnde det, är att hur fan kan manliga vampyrer ha sex om de inte har blod som pumpar runt..? (Fast tydligen har Joss sagt "If vampires couldn't get erections, our show would have been 12 episodes long.")

Det verkar överhuvudtaget rätt läskigt att ha sex med någon som är.. rumstempererad.. hm.

eponinethen said:
Det verkar överhuvudtaget rätt läskigt att ha sex med någon som är.. rumstempererad.. hm.

Avdelningen för bizarra tankar i mitt huvud föreslog just att man kanske skulle kunna lägga dem i ett varmt bad först?

eudial said:
Avdelningen för bizarra tankar i mitt huvud föreslog just att man kanske skulle kunna lägga dem i ett varmt bad först?
Mhm, det kanske fungerar en stund men hur varma blir de av det egentligen..? (Man kanske får vara i ett varmt bad, medans... eh..?)

Förresten skulle vi göra ett seriöst arbete om ett djur i skolan nyss, typ förklara hur de fungerar osv. Jag funderade helt seriöst på att ha om vampyrer (jag vet att de inte finns på riktigt men det är ju i alla fall intressant att förstå hur de fungerar, right..? à„ven för en biologilärare.)

eponinethen said:
Mhm, det kanske fungerar en stund men hur varma blir de av det egentligen..? (Man kanske får vara i ett varmt bad, medans... eh..?)

Förresten skulle vi göra ett seriöst arbete om ett djur i skolan nyss, typ förklara hur de fungerar osv. Jag funderade helt seriöst på att ha om vampyrer (jag vet att de inte finns på riktigt men det är ju i alla fall intressant att förstå hur de fungerar, right..? à„ven för en biologilärare.)

Nja, det borde ju vara ganska länge. Ifall man tänker att en människa är typ mest vatten, så kan man ju tänka att det tar en jävla massa tid för att 70 liter 37-38 gradigt vatten ska svalna till 20 grader.

Man kan kanske stoppa in dom i en mikrovågsugn först? Snabbare en badet (tar lika lång tid att värma upp som att svalna).

Det finns vampyr fladdermöss, men det är dom enda däggdjur som lever på blod.

bara undra en lite sak, men om en vampyr skulle bli sondersprangd vad skulle handa med honom/henne da? Forutsatt att hjartat och huvudet satt fast i en klump, och kunda jag vara mer gorey?!

Jag vet, jag har faktiskt funderat på det även. Och, egentligen, vad menas med att hugga av huvudet egentligen? Hugga av från vad? à„r det från hjärtat då alltså?
(Connor kanske skulle funderat på att dela upp Angel i bitar innan han sänkte honom i vattnet, eh?)

Behover vampyrer nagonsin anvanda toaletten?

Ja menar hur funkar deras kroppar egentligen. De dricker ju egentligen inget och de behover inte ata sa hur fungerar deras matsmaltning?

Samma sak nar det galler att svettas? Gor de verkligen det? De har ju ingen kroppstemperatur sa varfor svettas?

Alltså, det med toaletten.. det verkar ju otroligt skumt att det de ändå äter ibland bara skulle "försvinna".. men det verkar deriöst lika skumt att de bara skulle behöva gå på toaletten då de har ätit något annat än blod.. Plus att, kan de äta/dricka hur mycket blod som helst, eller blir de typ "fulla" efter ett tag? Ehhh...

Nej jag tror inte att de svettas egentligen. Jag menar de gör ju det ibland på BtVS men jag tror att det bara är för att det verkar normalare (typ vore skumt om de inte gjorde det alls during sex kanske?), men seriöst, jag kan inte tänka mig att de svettas "på riktigt", det borde verkligen inte fungera så... eller?

Nej det haller inte riktigt.

Ja det dar med drickandet ar sa sant. En manniska innehaller vad ar det 4-5 liter blod? Tank dig sjalv att dricka 4-5 liter yougurt (lite liknande i konsistensen) pa en gang. Personligen skulle jag spy mig ut och in efter en san sak, men vampyrerna tycks inte ha nan botten och kan ju dricka hur mycket som helst utan att tappa torsten. Vart tar det vagen?

Vampyrer känner väl ett enormt sug efter blod när dom inte druckit det på ett tag, ett sug som ökar, och som kan liknas vid våran hunger. Så logiskt sett så borde dom väl också känna nån sorts mättnad.. kanske.

Och nånting måste ju hända med allt blod dom dricker, nån blodsmältningsprocess. Eftersom de behöver mer hela tiden. Spike säger i Pangs att vampyrer som inte dricker blod blir levande skelett. Fast Angel bli ju snarare sprucken i ansiktet när han är utan blod en massa månader mellan Ats säsong 3 och 4, mer som att han blivit uttorkad eller nåt.

Tror en hel del av vampyr"misstagen" beror nog helt enkelt pa att det ar riktiga manniskor som spelar dem. Av nagon anledning kan jag inte riktigt tanka mig David Boreanaz tappa vikt tills han ar som ett levande skelett for bara nagra avsnitt av tv.

Och det dar om att de forlorar blod iomd slagsmal ar vad jag kallar insane troll logic 😀.

Håller med om att mycket beror på att det är männsikor som spelar dem. Tex att de blir andfådda, för även fast man kan andas så finns det ju ingen rimlig anledning till att bli andfådd om man inte är tvungen. Förutom då en släng av insane troll logic..

Back
Top Bottom