Angel bortom säsong 1

JollyApe

None for you!
Tankte att det var lika bra att starta en thread for allt *spoiler* prat om Angel. Det bortom de avsnitt som visats i Sverige. Sjalv har jag inte sett sa mycket an, men oj. Det var meningen att jag bara skulle kolla pa nagra avsnitt av sasong 2, men nar jag val hade kollat pa halva blev jag som besatt och blev tvungen att se hur det hela slutade. Sa pa 3 dar har jag nu kollat klart pa hela sasong 2. Det borjade enkelt med att jag kollade pa 4 avsnitt pa 2 dar, helt ok och normalt (iafl mina matt matta), men sen blev jag hooked och spenderade storre delen av gardagen till att kolla klart pa det, forklarar den enorma trottheten idag.

Sasong 3 star redan och vantar pa mig och trots en tajt ekonomi blev jag tvungen att bestalla sasong 4.

Ok sa sasong 2. Vad kan jag saga forutom att jag alskar Cordelia och The Host. Mot slutet av sasongen balanserade det pa gransen till Charmed, men lyckades reda upp det hela, mestadels tack vara sjukt bra skadisar och maste saga att den ar riktigt bra. Jag trodde verkligen inte att Fred skulle vara sa som hon va. Trodde hon skulle va mera torr och mindre...galen.

Jag vet, de var mina favorit karaktärer under säsong 2 med.. sedan blev det som sagt Welsey. Fred förvånade mig extremt även, men jag gillar henne.. Inte en favoritkaraktär men still... (Hon blir ju mindre galen senare iofs.)

Hehe, jag såg ju tre säsonger på fyra dagar, vilket gjorde mig störd, seriöst.. Och deprimerad. Nu har jag lyckats släppa det lite.. men håller redan på att se om säsong 2. Ehh...

Maste saga att jag fortfarande gillar Cordelia och Lorne starkt. Har inte sett hela 3an an, men har sett upp till och med Waiting in the Wings.

Jag bara maste saga att Cordelia och Angel wow. Utan tvekan det basta paret jag satt pa lange, aven om de inte riktigt ar ett par sa ar de anda det. De har en san dar harlig Mulder och Scully relation som allti funkar. Det har en san dar skon relation som inte ar sa dar stor och overmanskligt full av passion, men som anda gar er pa hjartat (iafl mitt) an de mer raka och uppenbara. Grusalag eller ingen grusalag, det borde ju lugnt vara Angel och Cordelia. Sa mycket intressantare karlekshistoria an Buffy och Angel.

Maste saga att jag tyckte lite om Darla oxa nar hon va lite sadar sma galen och pratade med sig sjalv i bilen och inte visste jag att hon kunde vara sa rolig som i de scenerna i bilen.

Wesley ar en riktigt bra karaktar. Lite scary vibbar over honom bara med sitt ledarskap, men man tyckte jus sa synd om honom i Waiting in the Wings.

Jag har äntligen sett Five By Five. Gud. Okej jag grät, men det var kanske ingen förvåning.. Jag gråter ofta när jag ser TV serier. Men seriöst, det var ju.. Faith och Angel's fight, som slutar med att hon säger rätt ut att han ska döda henne och han kramar om henne. Jag visste i princip att det skulle hända men i alla fall, helt underbart och .. hemskt. (Hur kan folk inte tycka om Faith..? Jag förstår verkligen inte...)

Jag gillade att Wesley blev ledaren sedan, faktiskt. Ok jag älskar ju Wesley så.. men i alla fall.

Gud det är bara så sorgligt hur de förändras. Framförallt Cordelia och Wesley då (som ju är mina favoriter)... Hur de förändras genom säsong 3 och 4. Och jag säger bara: slutet av säsong 3! Om du inte sett det ska jag inte tala om vad som händer men.. Jag har aldrig mått så dåligt över en teveserie någonsin, jag klarade inte av situationen då, alls..

Jo har sett alltihopa nu. Iafl allt fram till och med slutet pa sasong 4. Ja Five by Five ar lysande och aven Sanctuary. Haller med dig om Faith grejen. Hur kan man inte kanna en massa sympati efter deras lilla fight.

Gez slutet pa 3an av hemskt, men inte lika hemskt som det blev efter Spin the Bottle. Jag var helt forbluffad over hela Cordelia/Connor grejen, men sen kom ondskan och da blev det mer forstaeligt. Fast santidigt tyckte jag inte om det for sasong 3 Cordelia ar lugnt min favo karaktar an sa lange.

Det ar sjukt, men jag sa forstod allas reaktion nar Jasmine kom. Jag menar forst sa blev man ju bara irreterad pa Angel for att han inte bara dodade henne, men sen kande man liksom med karaktarerna och fortod liksom varfor de sa garna ville acceptera Jasmine. Efter en san sasong sa hade jag oxa gjort det. fast man visste att hon var ond sa var det liksom svart att fightas mot hennes aura av "allt kommer att ordna sig".

Ser nu fram emot den 28 Feb nar sasong 5 kommer ut pa dvd.

Har just sett en massa Angel i ingen nämnvärd ordning. Kan väl avslöja att avslutningen är rätt jobbig att se.

Bisarrt nog är en av de roligaste episoderna faktiskt från säsong 2, "Disharmony"- Skrattade ofantligt mycket åt scenerna med Harmony och Cordelia, och sen Cordelia på telefonen med Willow.

Hehe, ja det är alltid kul att se Cordelia tala med BtVS-karaktärerna.. Eftersom att hon förändrats så mycket sedan hon lämnade Sunnydale osv.

Jag har fått uppfattningen att det slutar väldigt.. irriterande..? Fast jag har fortfarande extremt svårt att fatta hur säsong 5 kommer att se ut, trots alla otaliga spoilers jag läst (btw, jag vill inte veta mer än jag redan gör).

Jag hatar Connor så mycket. Och jag hatar Cordelia/Connor grejen. Cordelia i säsong 4 är så jäkla sorgligt och hemkst (typ som Wesley i slutet av säsong 3 och början av säsong 4).
Jo jag förstår också det med Jasmine, sorta. Men jag gillade inte den storyn faktiskt. Jag tycker att hon är intressant, bara utifrån good/evil synpunkterna (jag ser inte henne som ond, btw).. Men jag gillade inte henne som karaktär och heller inte slutet av säsong 4...

(I morgon eller på fredag kommer jag äntligen få se Sanctuary, gud, jag kommer gråta.. (då har jag sett allt som har att göra med Faith..))

Tycker inte om hela storyarchet for sasong 4, men pa nat sett sa tycker jag om Jasmine. Skonaste rosten jag hort pa lange och det ar alltid skoj med lite vad ar gott/ont snack.

Hatar vad Connor gor, men forstar samtidigt pa satt och vis karaktaren. Tror aldrig att en fight vart lika tillfredstallande som nar Faith opened a can of whope-ass on Connor. Yay for Faith!

Uplever att det är väldigt intressant att jämföra de två serierna. Buffy har bättre 'storyarch' och är klart häftig rent allmänt, medans Angel lider av rätt så dåliga historier (en hel del är faktiskt rent ut sagt dåliga, Hero, till exempel, är förutom offret riktigt blaha) och katstrofala story archs, (säsong 1 saknar ju sammanhang i det närmaste helt). Däremot är Angel 'större' om ni fårstår vad jag menar. Antagligen en funktion av att inte vara bundet till Sunnyhell 😀 , men det finns mer nyanser, mer ondska, mer gott och demoner av alla de slag. Skaparna verkar till och med tagit fasta på Robert Asprins tes att demon egentligen bara betyder dimensionsresenär.

Kinda know what ya mean.

Kanske bara jag men det kanns som att medans Buffy ar idealistiskt och mera kulort pa ett satt samtidigt som det ar mera svart och vitt sa ar Angel mera realistiskt och allt ar bara en enda graskala med betoning pa svart.

Darfor ar Angel i sig sjalv en mer intressant hjalte an vad Buffy ar. Missforsta mig ratt, jag diggar Buffy och allt vad hon representerar, men hon ar en hjalte, en riktig hjalte. Vilket gor henne lite omansklig, medans Angel som ar en vampyr ar full av kanslor bade morka och ljusa och hans storsta fiende ar han sjalv. Vilket pa ett satt gor honom mer intressant som karaktar. Samma sak galler resten av karaktarerna i serien. Visst har de vart onda i Buffy (Willow tex), men det ar en starkare grans mellan gott och ont dar, medans de i Angel hela tiden maste kampa for att halla sig pa ratt sida av gransen.

Jag hållet helt med. För mig är BtVS den perfekta serien, som har allt och är snygg och bra osv. Angel var mer deprimerande, ibland mer intressant och tänkvärd osv, men kanske inte lika bra.

Ja det har jag också tänkt mycket på. Att det finns ett mer goot/ont i BtVS. De tar ju upp det hela tiden i Angel, att alla demoner inte är onda, att allting är mycket mer komplicerat än så osv. (Iofs är Buffy också på vissa gränser hit och dit enligt mig, men hon har kanske svårare att erkänna det och se det som ett problem osv. Eftersom att Angel's är mer uppenbart.)

Fast samtidigt vill jag inte jämföra serierna, är inte säker på varför. Jag gör det ju automatiskt, men jag tycker samtidigt att det liksom inte ska behöva vara så, eh..

Om att BtVS are den perfekta serien.

Jag hade ett litet prat med min syster som alskar BtVS och Angel, men som inte ar lika freakad som jag och vi var bada rorande eniga om att Angel ar en bra serie som man kan titta pa, medans Buffy ar den typen av serie som man alltid kan kolla pa. Man ar aldrig inte pa humor for Buffy. Spelar ingen roll du kan alltid titta pa ett avsnitt och njuta. For dar ar alltihopa nastan alltid sa bra, medans Angel har scener och avsnitt som ar fantastiska sa ar det inte samma sak. Hela avsnitt kan inte mata sig med BtVS, men vissa scener ar sa fantastiska att de nasta overglanser BtVS. Nuff said for now.

Jo jag håller med. Alltså, Angel är definitivt en av mina tre favorit serier någonsin. Och först var jag HELT förundrad (mest för att jag inte trodde att jag skulle gilla det alls, från början), och jag gillar det fortfarande, starkt, men är inte lika besatt som i BtVS, alls. BtVS är fortfarande min värld, mitt liv, och min religion. Det är det jag lever för.

(Eh, jag ska definitivt vara tyst nu eh?)

Alskar sasong 5 av Angel och just nu ska jag ga hem och titta pa den, men igar kvall sag jag en himla massa avsnitt och hur kan man inte alska Harmony? Ah jag har en himla massa saker jag vill saga om sasong 5, men spar det tills jag sett alla avsnitt, men Harm's way, ah hon ar sa skon.

Ja Harmony är ju lungt bättre i AtS, verkligen. Jag har bara hunnit se typ fem avsnitt ännu dock. Men jag gillar det verkligen. Tror att det kommer komma mycket skumma grejer (eh, Illyria?), men jag har inte sett mycket av det ännu. Men jag älskar att äntligen få se detta. (Och Spike/Angel, aw..)

Jag har ganska nyss sett klart hela Angel. Och jag gillar det verkligen, vilket jag inte trodde först. Trodde att det skulle vara nån dålig grejj som bara levde vidare eftersom den kom från Btvs eller nåt sånt.. Men oboy blev jag förvånad över hur bra serien verkligen var. Efter att jag sett sista avsnittet var jag helt stum hur länge som helst. Jag gillade verkligen säsong 5, den bjöd på många överraskningar och jag kunde verkligen inte få nog av Illyria. Hennes och Wesleys relation var så fascinerande..

Har sett allt. Maste saga att sasong 5 ar lugnt en av de basta sasongerna av nagonting som jag nagonsin sett. BtVS ar fortfarande no 1 pa min lista som serie, men jamfor den har sasongen med den sista sasongen av Buffy vilken kvalitets skillnad. Helt lyssande och det sista avsnittet ar sa mycket mer min typ av avslut an vad Buffy var.

Pee Pee Demonen var sa ackligt harlig.

Det fanns sa manga avsnitt som man kan titta pa om och om igen (tror jag iafl, kanns som det nu). Stort Cangel fan sa jag alskade You're welcome och sen hade vi ju Harm's way, The girl in question, Damage, Smile Time, Origins och Not Fade away, helt lysande.

Har bara sett Angel en gång och har lite svårt att säga vilken säsong jag tycker bättre om eller så men jag kan iaf säga att jag gillade säsong 5 väldigt mycket! Och speciellt de där avsnitten som JollyApe skrev. Smile Time var verkligen obeskrivbart roligt. Hade hört talas om det redan innan men blev ändå inte besviken som man annars lätt blir när man hört att något ska vara riktigt bra.
Måste också nämna A Hole in the World, med Fred som en av mina favorit karaktärer var det ett avsnitt som verkligen grep tag i mina tårkanaler. Sen så borde man ju verkligen förstå vid det här laget att Joss har ond bråd död i bakfickan när man ser några så lyckliga som Fred och Wes var.

Okej, nu har jag äntligen sett klart säsong 5. Oh. Måste verkligen hålla med om att den var en av de bästa. Den var så hel och liksom "klar", i handling och karaktären och mer jämn än många andra säsonger.. Hm, jag gillade det verkligen. Har väl aldrig varit med om att man fått se så många sorgliga dödar (ok vad heter död i plural?) av viktiga karaktärer.. Cordelia, Fred, Wes...

Och jag måste verkligen hålla med om att AtS slutet vad mycket mer min typ av slut även, än BtVS slutet. Fast jag tycker att det har mycket att göra med att serierna är så olika. Jag hade inte velat att BtVS skulle sluta så, den mpste liksom ha ett "hoppfullare" slut, på något sätt. Det är ett gäng unga tjejer, i princip.. Jämfört med Angels urgamla vampyrer som försöker göra gott för det onda de gjort och en verkligen urgammal Illyria.. Det känns som att det har mer med "temat" av serierna att göra osv.

SMile Time var nog det sjukaste jag sett.. Jag visste bara att det skulle vara dockor, och jag fattade inte hur det skulel fubgera, alls.. Det var kanske 1000 gånger roligare och snyggare än jag trodde att det skulle vara. Riktigt kul, heh.

Mm, jag visste att Fred skulle dö och Illyria skulle komma i A Hole in the World.. ändå blev jag så otroligt glad när Wes och Fred äntligen blev tillsammans.. Och hur katastrofalt sorglig hennes död än var så var jag så glad att Wesley var den som fick vara med henne, för den scenen var bara såå full av den kärlek jag väntat på sedan Pylea... åh...

Ja det ar ganska skoj om man jamfor serierna. Den ena har en starkt maskulin majoritet medans den andra till slut blir praktiskt taget en bunt med tjejer. Tror det ar darfor oxa jag tycker battre om BtVS for det har det skona feministiska budskapet vilket jag uppskattar.

Ska jag vara arlig sa var jag inte sa overfortjust i hela Fresley saken. Jag uppskattar verkligen Wes fram till och med det ogonblick han faktiskt far ihop det med Fred. Ja vet jag ar konstig, men tyckte mycket battre om karaktarerna ifran varandra. Dessutom blir man ju radd for Wes efter det. Han har alltid haft den farliga sidan, men det var forst nu som jag faktiskt blev radd for karaktaren.

Ganska magstarkt att ha bade Cordelias och Freds dod pa en och samma disc och som om inte det var nog slangde de in lite Doyle i You're Welcome och pa sa satt blev det nasta tre dodar pa samma disc.

Och Gunn, har alltid funnits dar i bakgrunden och gjort en del mistag och bra saker. Men i och med de sista avsnitten vaxte han nage enormt (iaf hos mig). Han och Cordy behovde inte, men de kampade och hade san dar hjartan man ska ha.

Back
Top Bottom