Månadens avsnitt: I Was Made to Love You

Joamna

frak
Vi pratade förut om att ha ett månadens avsnitt och jag tänkte att nu när det börjar närma sig en ny månad så vore det på tiden att ha ett avsnitt att diskutera, så bestämde jag helt odemokratiskt och delvis med slumpens hjälp avsnitt 15 från säsong 5: I Was Made to Love You, så kan nån annan bestämma helt odemokratiskt nästa månad..

Nu när man har en hel månad på sig så ser jag fram emot långa utdragna analyser av varenda kamera vinkel, nädå, men berätta gärna vad ni tycker om avsnittet och varför.

Var ett tag sen jag såg avsnittet själv så jag återkommer...

Jag har förstått att en hel del folk gillar det avsnittet, främst genom andra diskussioner här på forumet, men jag förstog faktiskt aldrig riktigt charmen med det hela. Det enda bra var slutet, som var dramatiskt och väldigt sorgligt (och välgjort), men vägen dit var mest irriterande - stör mig ordentligt på sådana lustiga karaktärer som ser dumma och naiva ut. Usch och fy.

Uppföljningen på det hela - med the Buffybot - störde jag mig rätt ordentligt på också. Det enda bra som kom av det var även slutet för Buffybot, som även det var dramatiskt och ganska sorgligt. Men nej, "I was Made to Love You" är nog ett av mina minst uppskattade avsnitt.

Discuss, people!

Bra gjort CookieDough, med ett odemokratiskt beslut, annars hade vi aldrig kommit fram till något, heh. Jag ska se om avsnittet så att jag har något att säga. Men okej, vi diskuterar detta avsnitt hela April eller? Det låter bra för mig.

Ookej, som jag minns nu är jag inget direkt fan av det här avsnittet heller. Men det finns vissa riktigt roliga inslag.

Lite kul att du tog just d ethär avsnittet för jag fick precis (för tio minuter sedan) se en bit av en stumfilm som Fran håller på att göra av detta avsnitt, riktigt snyggt.

eponinethen said:
Bra gjort CookieDough, med ett odemokratiskt beslut, annars hade vi aldrig kommit fram till något, heh. Jag ska se om avsnittet så att jag har något att säga. Men okej, vi diskuterar detta avsnitt hela April eller? Det låter bra för mig.
Vad bra att du stödjer mig och mina odemokratiska metoder 🙂 Jepp hela April var det tänkt.. haha, bisarrt att just det här avsnittet har en karaktär som heter April.

Men till avsnittet.. Det är inte ett avsnitt som jag brukar tänka på så ofta, men nu när jag såg det igen så insåg jag att det faktiskt har en hel del bra grejjer, det var bättre än jag minns det iaf. En stor anledning till att jag inte tänkt så mycket på avsnittet tror jag är den dramatiska avslutningen, den har en förmåga att ta över litegrann. Jag bara ryste i hela kroppen när jag fick se Joyce på soffan i bakgrunden.

Vad jag gillar bäst med avsnittet är att Buffy förstår att hon inte behöver vara med nån snubbe nu. Folk på tv är ofta så besatta av att hitta nån att vara tillsammans med så jag blir alltid glad när någon inser att det kan vara bra att lära sig vara ensam med sig själv:
I don't need a guy right now. I need me. I need to get comfortable being alone with Buffy.
Jag gillar Buffy och Xanders scener här, jag kan ofta irretera mig på Xander, men inte här, jag tror att han är som bäst när han ska trösta Buffy.

Jag förstår att man kan irretera sig på April, men jag tycker samtidigt att hon bara är så himla sorglig att jag inte kan annat än tycka synd om henne för vad Warren gjort/gör. Warren har jag verkligen avskytt från första stund jag såg honom, det är något så osympatiskt med hela hans uppsyn.

Andra bra saker som är värda att nämnas:
- Anya och Tara som pratar om internet
- Anya som låter Xander dansa med Buffy och förväntar sig "a big karmic reward"
- Spike som försöker göra Buffy avundsjuk genom att prata med April, men bli utslängd genom fönstret och Buffy som inte kan låta bli att le åt det.
- Buffy och Aprils scen vid gungorna, alldeles innan April "dör". Så sorgligt och fint hur Buffy förstår...
...
Kort och gott, jag gillade avsnittet bättre än jag minns.

Bla bla bla.. nu lämnar jag över talarpinnen!

Hmmm...jag kanske borde se om det. Jag tror jag fokuserar alldeles för mycket på April för att komma ihåg alla andra saker som hände det avsnittet. Kom t.ex. inte ihåg att episoden med Joyce tog sin början här.

Vilket sammanträffande. Som Epo nämde håller jag på med en stumfilmsbit med en scen från just det här avsnittet. Inte för att jag tycker att avsnittet är superbra men det finns en scen där som jag verkligen älskar. När April letar efter Warren i the Bronze.

Annars vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Antar att jag måste tänka lite mer på det här avsnittet innan jag bestämmer mig för vad jag tycker.

Nu har jag äntligen tagit mig tid att se avsnittet, hehe. Jag tänker inte göra någon djupanalys men kan inte låta bli att komma med mina töntiga kommentarer. Mhm, hur som helst, here we go:

(Måste först bara säga: Xander i stor kuddkostym! Ehh.)

Jag håller med CookieDough om att Xander och Buffy scener kan vara otroligt fina. Deras "djupare" scener, där de kan tala om sina känslor osv.. som skulle kunnat vara patetiska men verkligen bara är fina...

Men:
Buffy: "I just... I just wanna know that there's gonna be another good one. One that I won't chase away."
Xander: "There will be, promise."
Men det blir det ju faktiskt aldrig. Jag menar, i slutet av avsnittet inser Buffy som sagt att hon inte behöver en kille just nu. Men sedan talar hon iaf alltid om hur otur hon har med killar och kärlek osv. Det är som någon officiellt, att hon inte är så bra på det. Men jag menar, hon är i sjugoårsåldern (beroende på säsong då) och har haft några oseriösare "föhållanden" och två "riktiga" pojkvänner, som inte blev de hon gifte sig och skaffade barn med.. Men so what? Jag menar seriöst, vad skulle man förvänta sig? Hur många förhållanden slutar som "för evigt", typ inga.. Jag förstår seriöst inte varför Buffy skulle ha större problem än andra (utifrån det vi sett med henne och killar i serien menar jag).

Tara och Anya är ju nästan lika underbara tillsammans som Willow och Anya. Anya som är helpeppad på att visa Tara internet, heh.

Och, jag ville faktiskt såå mycket att Warren och Katrina skulle vara lyckliga tillsammans, när jag först såg detta avsnitt. Och jag vill det fortfarande. Jag menar Warren blir uppenbarligen helt störd senare.. Men just i detta avsnitt kan jag förstå honom.. Och Katrina verkar så fin...

Och sedan det med Joyce, aw.. Joyce före dejten, i en finklänning..
Buffy: "Randy sex kitten. Buy me a drink and I'll..." Hehe. Aw hon är så fin och gud vad jag alltid glömmer hur detta avsnitt slutar.....

Okej jag startar en ny tråd med ett annat BtVS avsnitt nu, men det jag undrar är: får man även ta AtS avsnitt? (Och kanske ska vi inte ha en HEL månad? Eller är det bra kanske, hm.)

AtS avsnitt kan kanske vara lite knepigare då de har typ knappt visat säsong 1 i sverige? Sure, man kan ju ladda ner men...

Bra gjort Epo, med nya tråden alltså. Hm ja vi kanske skulle ta två veckor eller nåt, då en månad känns lite långt och en vecka lite kort. à… andra sidan så är det väldigt lätt att komma ihåg då man byter varje månadsskifte.. à… ena sidan å andra sidan, jag låter som Göran i tillsammans. Bestäm dig nu Lisa! 😉

Haha. (à…h, jag älskar Göran, heh.)
Men vi kan ju göra så att om det om två veckor är noll aktivitet i Seeing Red-tråden, och vi har diskuterat slut avsnittet, kan vi starta en ny tråd juh, typ.

Jo men det låter bra.. har man kortare tid så kanske man känner sig mer "stressad" att skriva också, när man har lång tid på sig har det en tendens att bara rinna ut i sanden, iaf för mig.. Men vi säger så tycker jag, att om vi är färdig diskuterade om två veckor så tar vi nästa avsnitt.

Back
Top Bottom