Random svenskt prat, mhm

Hej hopp. Inga som är aktiva? Eller kommer jag och väcker alla björnar som sover? 😉

Så länge man kan förstå varandra är det väl helt ok. Men nej Lurker, din svenska är inte perfekt men det är inte min heller. Du har åtminstone något att skylla på. Så prata på. 🙂 Du kan ju alltid jämföra med den engelska en del av de engelsktalande på detta forum änvänder sig av. 😉 Så sluta klanka ner på din svenska.

F
Fridizh
Kunde inte ha sagt det bättre själv. :D
... Hjälp. Jag dör. Jag har inte varit här sedan 2005 (men Fridizh påminde om detta forums existens - trodde seriöst forumet hade försvunnit - tack för det gumman) och jag får en sådan nostalgitripp av att se att forumet är kvar. Solfjädrar.... *myser i nostalgi* Någon kvar från tiden då jag var aktiv? 😛

... Hjälp. Jag dör. Jag har inte varit här sedan 2005 (men Fridizh påminde om detta forums existens - trodde seriöst forumet hade försvunnit - tack för det gumman) och jag får en sådan nostalgitripp av att se att forumet är kvar. Solfjädrar.... *myser i nostalgi* Någon kvar från tiden då jag var aktiv? 😛

Haha, vilken tur att du har mig ibland :$

Haha, vilken tur att du har mig ibland :$

Precis! Det är en sådan nostalgitripp att jag vet inte ens om jag vill byta ikon. Kommer dock göra det snart, tror jag.

Idag ska jag försöka städa mitt rum och vara riktigt riktigt nyttig. Det ser ut som ett stort bombnedslag här...

Det är en fin gemenskap som borde aktiveras igen 🙂

Jag ska fara till Glasgow och plugga där den 10 september. Så allt i mitt liv just nu går väl mest ut på att vänta på det. Har hunnit med att vara politiskt "aktiv" ett tag också, under alla dessa år. Det är lite häftigt hur saker och ting går fort fram...

Ah, politiskt aktiv how? =) Glasgow låter ju grymt, plugga vad?

Ja men eller hur, kan vi inte dra lite i de som brukade spendera tid här? Tänker att vi har kontakt med vissa av dem, right?

Ah, politiskt aktiv how? =) Glasgow låter ju grymt, plugga vad?

Ja men eller hur, kan vi inte dra lite i de som brukade spendera tid här? Tänker att vi har kontakt med vissa av dem, right?
Aktiv så som i the SSU persuasion 😛

jag ska plugga historia, engelsk literatur och filosofi 🙂 Hade gärna viljat plugga politik men deras 'introduktion till liberal politik' fick mig att se rött 😛 Vill heldre plugga det i Umeå sedan.

Jag kan definitvt försöka. Har fortfarande kontakt med Jessica och ja, syrran så klart 🙂

Jag var ju inte med på vad som låter som den gamla goda tiden (fast jag definitivt har åldern inne), men tänkte ändå säga hej till er andra. Det finns några svenskar här... Fast jag loggar också bara in någon gång i månaden, tyvärr.

F
Fridizh
*vinkar* hej. :)
Det är aldrig för sent att bli med i gemenskapen, det är bara roligt 🙂

Jag sitter själv här och funderar om hur jag på bästa sätt ska göra någonting produktivt med min tillvaro. Har mest suttit och spelat spel på Facebook eftersom det inte finns några jobb. Nu är det bara 20 dagar kvar tills jag far till Glasgow (nästan tre veckor) så det är lönlöst att försöka hitta ett jobb nu. Borde egentligen läsa och jobba på min allmänbildning men det är svårt att hitta bra saker - några rekommendationer på vad som kan läsas?

Borde egentligen läsa och jobba på min allmänbildning men det är svårt att hitta bra saker - några rekommendationer på vad som kan läsas?

Allmänbildning? Vad säga om "Vad varje svensk bör veta"? 😉 Inte för att jag vet om det är något att ha. Bara lät passande.

Hoppas du får trevligt i Glasgow. Se bara till att hålla dig ifrån de dåliga kvarteren. Borde också ta mig dit. Dock inte för att studera. Men pengar, pengar. Ett jobb vore trevligt.

Allmänbildning? Vad säga om "Vad varje svensk bör veta"? 😉 Inte för att jag vet om det är något att ha. Bara lät passande.

Hoppas du får trevligt i Glasgow. Se bara till att hålla dig ifrån de dåliga kvarteren. Borde också ta mig dit. Dock inte för att studera. Men pengar, pengar. Ett jobb vore trevligt.

Hehe. Kanske det kanske. Ett tag funderade jag på att börja förstå typ... ekonomiteori eller någonting men det försvann ganska fort ur mitt mål eftersom andra saker kom i vägen och nu är det bara svårt att hitta bra böcker.

Jag kommer nog ha det jättebra 😀 Det hoppas jag i alla fall.Enligt de som bor där kommer jag inte ha en anledning att vara i de dåliga kvarteren så det kommer nog gå bra 🙂

F
Fridizh
Stieg Larsson gumman, Stieg Larsson ;)
Det är aldrig för sent att bli med i gemenskapen, det är bara roligt 🙂

Jag sitter själv här och funderar om hur jag på bästa sätt ska göra någonting produktivt med min tillvaro. Har mest suttit och spelat spel på Facebook eftersom det inte finns några jobb. Nu är det bara 20 dagar kvar tills jag far till Glasgow (nästan tre veckor) så det är lönlöst att försöka hitta ett jobb nu. Borde egentligen läsa och jobba på min allmänbildning men det är svårt att hitta bra saker - några rekommendationer på vad som kan läsas?

Jag är ju gammal nog att ha två barn i din ålder, och dom hade samma problem. Till slut bestämde sig båda för att läsa på universitetet, mest för att ha något att göra. Dom vet inte vad dom vill "bli" och det tycker jag inte man behöver veta heller. Saker ändrar sig hela tiden.

Ett av mina barn läser historia och engelska på ett kombinationsprogram där man kan bli lärare om man vill (och om man hittar ett jobb), den andra läser lärarprogram i svenska för förskolan och de första åren av grundskolan (bra arbetsmarknad, dålig lön). Jag gjorde likadant själv, läste biologi och läste extra till en lärarexamen. Fast jag blev kvar på universitetet och är numera professor i ekologi. Kul, men kanske inte för alla...

/Sören

Glasgow låter grymt verkligen, jag har försökt i år att få ihop pengar och tid att hälsa på Frenchy Faith och Elmo i Edinburgh. Nästa planerade resa är dock Barcelona över jul (fast innan det borde jag släpa mig upp till Umeå och hälsa på familj etc., men har ju aldrig tid).

Hur har era somrar varit? Jag har varit grymt stressad, jobbat på Hemköp och (volontärt) med Pride under större delarna av sommaren. Har haft två veckor ledigt nu i slutet, men mycket tid och energi har spenderats på att tillfriskna från dundenförkylningen (svininfluensan?) som bröt ut under Pride. Jag och i princip alla mina vänner har varit eller är sjuka, helt galet.

Ajdå, låter mindre kul det där med förkylningen. Men om det var svininfluensan borde det väl ha märkts? à„r inte så påläst angående den iofs, men det brukar ju komma rätt många människor till pride, så kan ju hända.

Min sommar har varit lugn. Var så skoltrött efter studenten nu, så bestämde mig tidigt för att inte jobba, och har hållt mig till det. Börjar se framemot lite att få börja på universitetet och längtar till den dag då jag är klar med körkortet. Har typ ägnat mesta delen av min tid senaste 2 veckorna till körkortet, så ska bli skönt när jag väl har den där förbaskade lappen..

Btw, Eowyn, vi måste hitta på något i veckan. Ta vara på tiden innan ni far iväg till Skottland ( 🙁 )

När det nu rör utbildning tycker jag väl också att det är OK att inte riktigt veta vad man "vill bli", men jag är orolig över kvalitén på undervisningen i Glasgow. Inte för att jag är orolig över att få en dålig utbildning (det är ändå ett verktyg och inte en slutprodukt) men hur det till exempel skulle ställa sig i förhållande till andras utbildningar om jag bestämmer mig för att flytta tillbaka till Sverige och jobba här. (Sverige, med sina fel och brister, är ändå 'hemma', har jag insett de senaste månaderna)

Sören: Professor i ekologi? Coolt 🙂 Professor skulle inte vara helt fel, tycker iaf jag, fast då skulle jag nog snarare vilja vara professor i filosofi eller historia. <333 Det är nästan galet hur geeky jag kan bli över de ämnena.

Epo: Aj då, ledsen att höra om förkylningen. à„r du frisk nu?

Alltså som jag fattar det är svininfluensan precis som vilken annan influensa som helst (och därmed grovt överdriven i terms of riskfaktor) och ofta när man hör om folk som dör i den influensan har de ofta (säger min mamma och läkare iaf) underliggande problem som tex. astma, någonting latent, feber eller jag vet inte. Fast jag har bara hört detta, men det låter ganska troligt.

Lycka till med den där lappen Fridizh 😀 Det kommer gå hur bra som helst 😀 Och definitvt. Jag har redskapsmöte (representantsskapsmöte) på måndag (mitt sista), SSU möte på onsdag (och tisdag, fast jag tror jag skulle kunna skita i det, eventuellt) och jag ska till läkaren och "opereras" på fredag, annars har jag ingenting denna vecka.

Jag har inte gjort någonting annat än att förbereda Glasgow saker, sedan har jag som känt försökt att läsa böcker. Har precis läst klart The Picture of Dorian Gray och den har återuppväckt mina känslor för literatur. Det var ett tag sedan jag läste en sådan bra bok (och om ni vill se en bra film så är Das Experiment att rekommendera 🙂) och det ska bli kul att se filmen.

Jag vill så gärna skriva en short story men jag vet inte vad den ska handla om. Det jag hittills har kommit på är bara att den ska vara lite 'mörk' av sig, men jag vet inte om vad den ska handla om. Inte vampyrer (som jag fått förslaget) och ja... jag vet inte.

Back
Top Bottom