Svenska Buffyfans

Status
Not open for further replies.

JollyApe

None for you!
Ok det verkar ju finnas en hel del svenska Buffy fans på den här sidan så varför inte starta en riktigt thread. Jo vad ska vi prata om, vad sägs om att börja med att överrösa tv4 med en massa hagel. Hur länge hade de inte serien utan att visa den och hur lyckades de förstöra det så, och nu äntligen kommer Angel (lagom till att jag lämnar lander).

**** tv fyra och deras förstöra serier korståg.

Re:

Hejhej. Mhm, typiskt att Angel börjar visas nu, att det inte blir parallellt med Buffy, såsom det ska visas.. Och att Sverige typ är sist i av alla, är ju bara på säsong 5 nu..
(Fast jag är glad att Angel äntligen ska visas för jag har knappt sett ett enda avsnitt..)

Jag säger bara attans

Mmm jag är extatisk eller nej jag är bara lite bitter. Angel börjar sändas den 26 september och jag lämnar landet den 21, hence my joy.

Jag vet de köpte ju in Angel redan innan de vissat säsong 3 av Buffy, men sen efter säsong tre av Buffy så fick de typ kalla fötter och sket i allt. Det skulle ju vart så bra om de visat säsong 4 och Angel säs. 1 parallelt, som du skrev det ör ju så det ska upplevas.

Nej själv har jag inte heller sett ett enda Angel avsnitt, men genom att man crusiat alla Buffy sidor vet man ju tyvärr vad som händer.

Jag vet faktiskt inte så mycket om vad som händer i Angel. Bara saker de nämnt i Buffy och små andra saker. Jag såg Buffy i helt fel ordning och visste allt innan, så därför har jag sett till att undvika att läsa saker om Angel.. Plus att jag förut trodde att Angel var jättedåligt och jag aldrig skulle vilja se det (hade väl fördomar mot spin-offs)..
Jobbigt att du åker just innan det börjar.. men vart åker du då?
Du är inte så besatt att du tycker dte känns värt att köpa DVD-arna..?

(Så du har också hela Buffy-serien på dvd då?)

Jo jag ska ju till England den 26 så inget Angel för mig och även om jag har börjat tro mer på serien så är det ingen serie jag skulle gå och inhandla. Jo jag trodde heller inte på den till en början. Har aldrig vart sådär jätte förtjust i Angel och hade svårt att kunna tänka mig att han kunde hålla en hel serie uppe, men ju mer jag läser om den ju mer vill jag se den. Helst för allt sjukt som tycks hända och alla coola karaktärer, men tror inte att den kommer i närheten av Buffy när det gäller orginalitet och budskap.

Jupp stolt ägare av en komplett BtVS samling, men helst vill jag inte tänka på hur mycket pengar jag lagt ner på det. Nej, det är allt för traumatiskt. Har du region 2 eller? Vill hemskt gärna höra Seth Greens kommentator spår, men den finns ju bara på region 1.

Ja jag tänkte precis så med. Jag har aldrig gillat Angel, överhuvudtaget.. men nu har jag börjat inbilla mig att jag kanske gillar honom i hans egna serie. Men jag vet inte, får se, ska ju lugnt kolla på den i alla fall (och spela in)..
Men jag tror heller inte att Angel kan vara lika koolt som Buffy, inte en chans. Buffy-serien är så perfekt, ingenting kan bli så igen..typ.

(Men går inte Angel i England då..? Repriser eller något..? Kanks etrist iofs.)

Ja jag har region 2. Det var ganska nyss jag förstod att de får mer och roligare exrta material på region 1, väldigt iriterande. (Men inte så mycket att göra åt kanske.. åh.)

Jo jag antar det, men det hade vart skoj att se den från början.

Ja visst suger det lite att de får mer på region 1. Iofs så har ju inte enns säsong 7 kommit ut på dvd där än.

Så vilket är ditt favorit kkommentatorspår?

Nu ska det ju komma en box med alla säsonger, om några månader, precis när jag köpt alla (man hade väl tjänat 1000 spänn på att köpa boxen med alla).. Jaja, jag hade väl iofs inte velat vänta till november i alla fall..

Jag vet inte riktigt.. jag gillar Once More, With Feeling så mycket, att allt extramaterial och kommentarer osv på det är helt underbart. Men kanske the Body även. (Okej det är typ mina två favoritavsnitt så.. eh.)

Var just inne på några svenska Buffy-forum. Men det är så iriterande att man inte for spoila och säga någonting som händer.. (De vet ju inte ens om Willows magi-beroende osv.)

Nej det blir inte lika skoj då. Ja Once More with feeling är ganska bra, men jag är svag för Innocence spåret. Avsnittet är inte det bästa, men Joss Whedon är så sjukt rolig och stolt över det så det är roligt att lyssna på. The Body är bra men det avsnittet funkar bäst nrä det är avskalat utan musik och bara med deras sorg. Anya's lilla speech är så bra. Jo ja Anya är min favorit karaktär.

På tal om Willow's magi grej, är det bara jag eller vad det faktum att Willow va gay totalt överraskande, Ja menar här ska vi komma från ett så fritt och jämnstält och framåt land, men jag blev helt chockad över det. Ok misförstå mig inte jag tycker det va bra och det viasr bara vilken upphöjd varelse Joss Whedon är som vågar testa att göra nåt sånt, men som sagt det trodde jag inte om en amerikansk serie. Definitivt inte en sån serie som är så pass mainstream som Buffy.

Så har du några favorit karaktärer/avsnitt?

När jag tänker på det tror jag faktiskt inte att jag sett kommentarerspåret till Innocence..(!) Jag gillar ju inte Angel och jag har ganska nyss köpt den säsongen så jag har inte sett det ännu. Det måste jag verkligen göra. Anledningen till att jag gillar Once More, With Feeling och The Body kommentarerna är verkligen bara för att jag gillar avsnitten så mycket och vill veta mer om dem osv.

Grejen är att jag laddade hem avsnitt av Buffy precis hur som helst och såg, vilket var riktigt dumt för allt blev fel. Jag visste allt om Tara och att hon skulle dö osv innan jag såg henne i säsong 4. Men jag blev nog inte så förvånad att Willow var gay (förutom den grejen att hennes förhållande med Oz var så himla fint).
Jag tror att det var i och med det jag insåg att Buffy inte var så mainstream som jag trodde. Så jag gillade det verkligen. (Plus att jag är ett fan av Amber så..)

Ja Anya i The Body är riktigt fin. Men hon är alltid bra, eller det hon säger är ju alltid skönt. Vilka gillar du annars då?
Min favorit är och har alltid varit Willow. Jag är nog ganska lik henne (vill jag tro i alla fall), plus att hon är bara helt underbar. Men sedan gillar jag Anya, Spike (när han är kär i Buffy framförallt), Faith.. Jag gillar de flesta faktiskt nu, har till och med börjat gillar Buffy (vet inte hur det hände, har alltid hatat henne)..

Favoritavsnitten är ju alltså Once More, With Feeling och The Body. Gillar även New Moon Rising, Tabula Rasa, Normal Again, Hush..
Dina då?

Jup det är en väldigt bra lista. Skulle bara vilja lägga till Graduation part 1, Storyteller och The Wish.

När det kommer till karaktärerna så måste jag först nämna de två Ana Anya och Andrew´, men Faith är oxå riktigt bra. En av anledningarna till att jag är så förälskad i säsong 3. Faith och borgmästarn är sjukt bra som Big Bad. Ja man har typ olika faser man går igenom när man är fascinerad ac olika karaktärer. Buffy har alltid varit en karaktär man kan tycka om men aldrig mer än det. Hon må vara The Slayer, men hon är nog lugnt den tråkigaste karaktären. Ja det va kanske och ta i men iafl den tråkigaste av The Scooby core.

Nä själv blev jag totalt förvånad över det, jag kopplade lixom ine "I think I'm kind of gay." i Doppelgangland till säsong fyra. Jag antar att det va för att jag va så upprörd över att Oz försvunnit, kunde inte ens tänka klart. Ja menar Joss är ju bäst på det att lämna en massa ledtrådar till allt möjligt. Som Dawns ankomst va ju redan förutspåd i Graduation.

Ah some den arbetslösa slyngel jag är tror jag att jag ska gå och käka lite frukost och jag behöver nog kolla på Hush igen.

Ja jag gillar också verkligen grejen med Faith och borgmästaren, deras förhållande är bara så skumt och skönt. The Wish är klart bra. Du som är ett Anya-fan, gillar inte du Selfless? Jag har aldrig fattat riktigt varför alla är så inne på Andrew. Eller jag gillar iofs honom i säsong 7, men jag hatade verkligen "nördarna" i säsong 6.. Jag tycker att Buffy (karakätern) är så deprimerande, jag blir ledsen av att se typ allt med henne. Dels för att hon behandlar sina vänner fel hela tiden, och för att hon mår så dåligt och tror att ingen kan förstå osv. à…h..

Jag älskar alla koola små ledtrådar, men jag förstår dem aldrig förän efteråt.. à„r det meningen att man ska förstå redan i Hush att Willow och Tara kommer bli kära? (Förstår man det..?)
Men ja jag gillar också Oz jättemycket.. Och han och Willow är fina tillsammans men.. Tara liksom, åh. (Egentligen gillar jag nog Amber mer än Tara men.. jaja.)
Däremot det där med Dawn. Jag förstod ingenting. Och jag såg ungefär alla avsnitt med Dawn i INNAN jag såg Real Me eller något avsnitt där det förklaras vem hon är eller varför hon finns. Så jag trodde typ att det var jag som blivit knäpp och glömt bort Dawn eller så..

à…h. (Jag är också ledig idag men imorgon börjar jag skolan.. hm.)

Jo det glömde jag ju. Selfless är ett riktigt bra avsnitt. Jag va nästan helt förstörd i slutet av det för jag visste att Anya skulle dö nån gång i säsong 7 men inte när. Så när de sista 10 minuterna va jag typ ett nervvrak, men lyckligtvis överlevde hon och fick dö först i sista avsnittet vilekt ätr lättare att leva med. Men Same Time, Same Place är kanske det avsnitt där Anya är som bäst. Hon har så många sjukt bra repliker i det.

"Is it difficult or time-consuming?" Hela den scenen mellan Anya och Willow är hysterisk.

Jo själv älsakr jag Andrew kanske för att jag kan relatera till så mycket av det han säger, tyvärr måste jag medge att jag är nog en lika stor nörd och barnslig som han. Dessutom är jag en storyteller.

Jo man förstod att det va nåt mellan Willow och Tara, men jag trodde aldrig att de skulle löpa linan ut lixom. Ja menar sättet de filmade flytta-läskmaskinen scenen, ja man förstod att det va nåt där.

Jo hela Dawn grejen va lite förvirrande först. SJälv trodde jag att de typ bara skulle sätta in henne och att hon typ va en halvsyster eller nåt som bott hos pappa och då va jag lite irreterad för annars brukar de va så bra på att få saker att stämma, men när det visade sig att hon va en energiboll så blev jag glad och uppskattade det. Fast har aldrig riktigt förlikat mig med Dawn som en karaktär. Jag är väll lite mainstream, men de jag uppskattar minst är nog ändå Riley och Dawn. Fast jag har inget emot Kennedy.

Ja gud det förstår jag.. Jag visste att Anya inte skulle dö för jag ahde redan sett sista avsnittet då jag såg Selfless. Kan du höra vad de säger i början när de pratar svenska? Jag hör visssa ord men absolut inte allt..
Jag gillar också verkligen Anya i Same Time, Same Place. Det är inte så ofta hon och Willow får ha långa dialoger, men de är ju underbara tillsammans.

Jag gillar bara Andrew sedan när han är snäll och lite mobbad och typ lagar mat hemma hos Buffy..

Fast det hade ju varit jättetöntigt. Om de gjorde så att det blev lite chemistry mellan Willow och Tara men sedan inte spelade vidare på det..

Ja jag trodde också det först, att Dawn varit hos pappan typ. Bara att vi inte hört om det, det hade varit fånigt. "Energiboll" vad sjukt det låter, hah.
Mm, jag gillar iofs Dawn mer än Riley, men Dawn är ganska trist. Eller hon kan vara kul men.. jag vet inte, jag började aldrig bry mig så mycket om henne.. Fick aldrig riktigt känna att Buffy verkligen älskade Dawn och skulle göra allt för henne (innan hon dog för henne alltså).. Jag gillar ju inte Kennedy.. Eller jag gillar henne som karaktär, hon är bra som en potential men det blir så skumt att hon ska ha ett förhållande med Willow. Det är så uppenbart att Willow inte är redo osv.

Ja det blev lite snabbt där på slutet, men jag förstår samtidigt att det behövdes nån. Serie kunde ju bra gärna inte sluta med att alla slutade med riktigt messed up kärleksliv. Det behövdes lixom lite hopp där. In the words of Joss Whedon "Someone needs to end the series with a god damn girlfriend and why wouldn't it be Willow". Fast det är som ganska mycket i säsong 7 det är lite stressat.

Ja jo det finns mycket man inte kan tycka om hos Andrew men jag tycker att han förtjänar att bli förlåten på slutet och ska jag vara ärlig så började jag gilla honom först i säsong 7, men sen när jag kollade på s6 igen så började jag uppskatta honom där oxå. Visste du föresten att han är med i Real Me?

Jag tror jag läste nånstans eller nåt att först så visste de inte hur långt de skulle gå med Willow/Tara grejen. Först tänkte de bara spela det hela på metaforplanet ("If someone wants to be a witch it's up to her."), men jag är glad att de inte gjorde det. Ja menar bara en sån grej som att göra en återkommande stor biroll gay är en sån sak som man måste uppskatta BtVS för. Serien är helt enkelt så pass nyskapande att den kommer leva ett bra tag trots sin officiella död.

Absolut, jag är glad att inte Willow var alldeles ensam i slutet (hon och Buffy var ju inte direkt så tajta längre så)..

I Real Me..? Ja just det, inte Andrew då men Tom Lenk. Jag hörde det på kommentaren tror jag. Förresten såg jag Innocence med kommentar. Och kom på att de avsnittet inte handlar så mycket om Angel, och ganska mycket om Willow&Xander och Willow&Oz. Vilket var fint typ. Gillar Innocence bättre än Surprise tror jag..

Jag tycker nästan att de spelade på det lite för länge, magi som en metafor för kärlek/sex mellan Willow och Tara. Jag tror inte att jag insåg hur stor grej det var/är i USA.. Men det var ju tydligen värsta groundbreaking så det var ju bra.

(Finns förresten en norsk/svensk thread nu ifall du inte hunnit se det.)

Ja kanske lite, ja menar för när de väl bestämt att köra på det spåret kändes det nästa lite konstigt att deras först on-screen kyss kom först en hel säsng efter att de träffats.

Innocence är lugnt bättre än Surprise. Har aldrig vart nåt stort fan av Buffy/Angel så hela den grejen va inte så viktig, men när han blev ond, då blev det andra bullar, eller nåt. Ja han va riktigt bra som Angelus och ja menar Innocence har kanske en av de bästa Willow replikerna någonsin. "I knew it. I knew it. Well not in the sence of having the slightest, but I knew there was something that I didn't know."

Ja.. Det blir en så himla stor grej när de väntar med första kyssen (som visas) så länge.. Iofs var de en fin scen att ha första kyssen i, men på tok för långt efter de blev tillsammans.

Oh, jag älskar den repliken men mindes inte att den var från det avsnittet faktiskt..
Jag uppskattar Angel mer efter att han varit ond. Innan var det lite mesigt att han var så snäll, nästan.. Eller jag blev lite trött på att han ska vara så mysterious och cool och snygg.

Såg just Once More, With Feeling för åttonde gången, jag tröttnar verkligen aldrig. (Det är ju jäkla sorgligt.. fan vad hon sårar Willow, åh..)

Angel är alddeles för mörk och har alddeles för mycket själ i början, men han är ju faktiskt lite rolig iChosen. Så om det är så han utveckals kan jag nog tycka om Angel.

Ja OMWF är ett riktigt bra avsnitt och låtarna är så trallvänliga, men jag lyckas aldrig riktigt tycka det är sorgligt. Nej man skjuter upp sorgligheten till nästa avsnitt. Tabula Rasa kna vara både det roligaste och sorgligaste Buffy avsnittet (ja jo du har ju the Body och Storyteller, men näst). Jag är svag för musik monatge och på slutet av Tabula Rasa är det bara så hemskt för alla. Har du förresten sett plasthanden i slutet av det avsnittet?

Ja det är sannt. Jag gillar när Angel kommer tillbaka i Chosen. Jag älskar att han inte får vara med i Buffys stora fajt. Att det är Spike som får rädda allt typ.. Det var ett bra sätt, att ta tillbaka Angel för att säga hejdå till serien men inte låta honom vara med i riktiga slutet..

För tyckte jag bara att Once More, With Feeling var roligt och bra osv. Men sedan har jag börjat tycka att det såå sorgligt. Alla är ju så ledsna. Det är ju början till det som avslutas i Tabula Rasa. Typ att Giles och Tara lämnar Buffy och Willow. Att Buffy är så himla deprimerad.. Gud när hon sjunger "I live in hell, cause I've been expelled from heaven..", Och Willow förstår att hon tagit Buffy ut ur himlen och att Buffy känner sig helt missförstådd osv, åhh.. Stackars Willow. Det är bara så synd om alla juh..
Jag gilalr verkligen också Tabula Rasa, jag grät typ de fem första gångerna i slutet vid Michelle Branch-låten och det..
Alltså jag har hört talas om plasthandsken, men när och var och va..? (Nej jag har inte sett den..)

Status
Not open for further replies.
Back
Top Bottom