• Thank you for visiting Buffy-Boards. You obviously have exceptional taste. We just want you to know that:
    1. You really should register so you can chat with us!
    2. Twelve thousand people can't be wrong.
    3. Buffy-Boards loves you.
    4. See 1 through 3.
    Come on, register already!

Översättningar av låttexter m.m.

Joamna

frak
Precis. Och bara göra en massa norska saker.. vad det nu än är.

Ah perfekt! Finns det ingen Buffy fond nånstans som man kan söka pengar från? Måste väl finnas nån som är rik nånstans som tycker att Buffy projekt är värda att sponsras..

Hm, ja Nilla kanske inte är helt fel.

Ja klart, hm, seriöst jag skulle lungt kunna ägna ett år ett ett liv åt detta. Seriöst, man måste ju kunna forska på universtitetet om BtVS, och då måste man ju absolut kunna göra ett arbete som går ut på att göra en svensk version, eller hur? Jaha, ska vi satsa på detta eller? :D

Joamna

frak
Ja visst verkligen! :D Alla andra planer åtsidan då.. Och detta gäller ju alla som är inblandade, jaha nu var det bestämt då :D

Yep! Okej så räck upp handen alla som är med på detta! Jag och CookieDough har redan bestämt oss, Ape du måste ju vara med eftersom att du inte vill spela någon så måste du ju vara med när vi gör allt annat, ookej kom igen folk!

Joamna

frak
*räcker upp handen*

Och tänkte passa på att göra en sammanfattning av våra beslut eller förslag...

Buffy Summers:
Emmy, Nilla, Bella

Xander Harris:
Zacharias

Willow Rosenberg:
Selma, Alma

Rupert Giles:
Svante, Glen, Rutger

Dawn Summers:
Frida

Joyce Summers:
Mona

Riley Finn:
Johan

Tara Maclay:
Ella? (kom på nu)

Ella fungerar faktiskt riktigt bra till Tara! Hm.

Och Cordelia var Cornelia eller?

Jag är inte riktigt nöjd med Willow's namn dock, hm... Skulle nästan hellre ha typ Wilma eller.. Ester eller nåt? Haha jag vet inte...

Joamna

frak
Ella it is then! Om ingen motsätter sig..

Jag tycker Cornelia funkar.. har inget bättre på lager iaf.

Nej Willow är jag inte heller nöjd med riktigt, har jag nämnt Sigrid? Annars kanske Tilde? Signe?

JollyApe

None for you!
Om Giles och Spike ska vara norska borde de inte vara lite mer norska namn oxa? Typ Ole till Giles (och jag ar arrad av Sallskapsresefilmerna), eller kanske Jone (stavas det sa? Tror vi behover lite polexia hjalp har)

Resten tycker jag later riktigt bra. Fast Willow...Ester ar ju faktiskt ett bra fint judiskt namn som inte skulle vara helt fel pa henne, men hon kan definitivt inte heta Rosenberg i efternamn om vi tar Ester i fornamn. Annars kanske Sigrid fungerar.

Maste saga att de tva knepigaste maste nastan vara Angel och Faith. Dels for att deras namn ar sa kick-ass perfekta for dem pa engelska, men faller pladask i oversattningen. ängel och Tro.... Man kanske skulle kunna gora en tolkning av det och dopa Angel till Gabriel eller nat sant.

Anya skulle vi kunna behalla fast med j (Anja) for det ar konstigt och lite gamaldags och ger nastan samma kansla som Anya gor pa engelska, eller sa kan man ju ge henne hennes riktiga namn Aud.

hihi maste saga sant har ar sa roligt. Det ar ju halva nojet att planera.

Joamna

frak
Jo Giles och Spike borde ju ha norska namn om de ska va norska, har dock väldigt svårt att tänka på Spike som norsk utan att skratta. Fast hans smeknamn behöver iofs inte vara norskt..

Det är ju dom med annorlunda namn som är svårast, precis som Ape säger. Men att kalla Angel för Gabriel var iaf en väldigt bra idé.. helt rätt tankegång tycker jag.

Haha! Jag sökte på namn som betyder tro och fick fram Vera. Vet inte om det riktigt är rätt namn för Faith :D

Anja tycker jag också funkar. Man behöver ju inte alltid ta den krångligaste vägen och byta namn helt.. eller?

Ja det här är verkligen riktigt roligt!

polexia

always been barely alive
hey hey.. polexia kommer flyvene for å hjelpe med Giles og Spike ;) nr 1. veldig kul ide! Kudos til dere :) og nr 2 JAAAAAAAAAAA giles og Spike må jo være norske, LOL Giles kan jo hete, vel vil dere ha samme forbokstav, at det beynner på G? hvis ja, George(ikke på den engelske måten, men på den norske...) eller LOl vel Rupert Giles= Robert George LOL ja det var vel ikke så mye sammen heng id et ;) spike kan jo hete noe som Stian... eller kanksje det burde være et kult kalle navn som SPike er... hem, stian, eller spikern'... LOL hahaha spikern (spikern' blir litt slang for spiker... og igje, nork utgave, ikke spike...)

... ja jeg vet dette kanskje ikke var verdens beste forslag på navn, men jeg skla tenke litt mer over dette og det er mulig at jeg kommer sterkere tilbake :grinsanta

Magic Phoebe

I love Magic
Hej, hej!
Har lite förslag:

Giles och Spike som norskar...
Det kanske inte går att ändra nu, men mitt förslag är att de är från Finland istället. Där pratar många svenska.
Jämför man brittisk och amerikansk engelska så är ju den brittiska lite mer "fint" (enligt dom iallafall).
Jämför man svenska och norska så är ju norskan inte finare än svenskan (hoppas ingen tar illa upp) på samma sätt.
Men i finska så utalar man mer när man pratar svenska....
Hänger någon med i mina tankegångar.....?
Mitt förslag är iallafall att Spike och Giles kommer från Finland istället.

Mitt andra förslag är ett svenskt namn på Sunnydale - Ljusdal. Men jag tror att det redan finns en stad som heter så. Det är i alla fall en ganska bra översättning som passar i Sverige.

Jag har även ett namn förslag till Buffy.
Jag läste nånstans att Buffy är ett smeknamn från Elisabeth. Om det är sant eller inte så har jag i alla fall ett namn som kan funka.
Buffy är ju ett namn som ingen annan har direkt, lite annorlunda....mitt förslag är Sabbi eller Sabby.
Ni kanske tycker det är jätteknäppt men det är ju i alla fall inget vanligt namn och det skulle kunna funka.
Kopplingen som smeknamn till Elisabeth - Elisabeth.

Okey nu har jag babblat tillräckligt, hoppas att ni tycker att något av mina förslag verkar vettigt.

Jessie

We hope you're helpless!
Ja, det kanske är lättare att prata finlandssvenska oxå, istället för att prata norska. ;) Sabbi tyckte jag lät tufft. Ljusdal lät bra också. Fast får mig iofs att tänka på Vattnadal från LotR. :)

Warlock

Townie
vad hände med det här egentligen? Några kommentarer bara.

1. Vilja skulle väl funka för Willow (lite modernt kanske).

2. Sunnydale borde vara Fagersta, lagom stort, nerlagt fabriksområde... lite sunkigt (saknar högskola tror jag, om inte Mitthögskolan rört sig dit).

3. Enklaste om ni verkligen vill, vore nog att göra musikalen.

Joamna

frak
Ja vad händer med det här? Hm, för mig känns det iofs som att det skulle vara jättekul att ta en tid och träffas på riktigt för att planera, men det kan ju vara lite svårt, heh. Så man kan ju alltid fortsätta planera här iaf, tills nästa sommar :)

Vilja, hm.. jo lite för modernt för min smak tror jag.

Har aldrig varit i Fagersta, men det kanske är bra.. borde vi inte ha nåt ställe med högskola dock, eller ska vi hitta på ett helt nytt namn på en stad som inte finns? (har vi haft den här diskussionen förut, kollade inte igenom tråden..)

Mm musikalen skulle ju vara kul, och vi har ju faktiskt lite påbörjat med översättningen där, men samtidigt så skulle det vara kul att börja från början också.. att liksom ha ett svenskt pilot avsnitt, hm.

Joamna

frak
Hihi, jag och epo har sjungit några av "En Gång Till Med Känsla"-låtarna på svenska, först försökte vi bara översätta samtidigt som vi kollade, men det var på tok för stressigt (även om det var kul), så letade vi reda på de här översättningarna istället, de är ju helt underbara!

Top Bottom