Lära känna varandra

Status
Not open for further replies.
Just det, och dessutom ska alla ha normalbyggda dockor av båda könen att leka med när dom är små.

Blir så förbannad på barbie och actionman. :furious:

Man kanske kan tillverka egna leksaker? Jag har varit väldigt inne på det. Att göra smarta bra leksaker och spel som de lär sig vettiga saker av.

Jag har länge obsessat över a/m och barbie. Men nu har det börjat släppa. Detta betyder dock inte att mitt hat gemtemot dockorna är borta.

doppelgänger said:
Man kanske kan tillverka egna leksaker? Jag har varit väldigt inne på det. Att göra smarta bra leksaker och spel som de lär sig vettiga saker av.

Mhm, waldorfleksaker säger jag bara. Heh. Ull och tygdockor och tivade saker och träleksaker. Allt är inte perfekt där heller men de är mycket lugnare och inte i knallrosa prinsessklänningar eller platsdockor med bröst.

Jag vet jag orkar heller inte riktigt bry mig om barbie osv längre.. Jag var så arg på sådant i sjuan-åttan men det känns uttjatat. Inte så att jag nu tycker de är bra eller skulle köpa sådana till mina barn, bara att.. Jag känner så många som tror att de är värsta coola och nytänkande och kommer och säger "alltså fattar inte ni att barbie är jättedåligt och kroppsideal och britney och..".. Och jag är så less på sådant, för visst, ok, men vi har hört det 5000 gågner och vi vet vad vi står för och vi vet att vi inte tänker uppfostra barn så.

Jag tänker låsa in mina barn i min egen värld där jag cencurerat allt och kollat att allt är bra och neutralt och gör att mina barn blir egna tänkare (som naturligtvis tänker precis som jag) och är perfekta små A-barn.

åh, jag ska skicka mina kids till en waldorfskola. det låter ganska bra. sandra berättade lite om det för mig nyss och jag är helt chockad över att jag inte har hört om det där tidigare. Eller, jag visste om skolor som var lite annars, men inte att de kallades något speciellt osv.

Men det börjar kännas lite uttjatat, "vardagsfeminismen" och att det ska ta fem år för folk att fatta att det kanske är lite snevridet hur tjejer framställs i reklam/media osv. Men man måste ju tänka att alla måste börja nånstans. Jag var också så när jag var 13-14 och har avancerat och är nu uppe i lite mer... ja avancerade teorier om samhället och kanske försöker klura ut hur jag rent praktiskt ska försöka göra den här världen bättre. Genom att själv agera i mitt vardagliga liv istället för att sitta i nån möglig källarlokal och snacka om hur dålig dagens samhälle är.

Jag är lite klaustrofobisk av mig, så jag skulle inte palla att vara inlåst med mina ungar i typ 18 år. Men helst hade jag velat starta kollektiv eller whatever där man kan ta hand om ungarna tillsammans. Självklart med vettiga människor som man litar på.

Tycker Waldorf är en vettig skola, dock har den några småfel enligt mig. Den är lite konservativ med vissa saker, och tar fasta på hur dom tycker saker "ska" vara. Tycker det inte är inte relevant vilken sorts penna man skriver med.

Annars är den faktiskt ganska bra.

Kollektiv är en såndär grej som jag faktiskt tror skulle fungera. Dessutom så blir ju ungarna typ översociala av att växa upp så.

eudial said:
Tycker Waldorf är en vettig skola, dock har den några småfel enligt mig. Den är lite konservativ med vissa saker, och tar fasta på hur dom tycker saker "ska" vara. Tycker det inte är inte relevant vilken sorts penna man skriver med.

Annars är den faktiskt ganska bra.

Kollektiv är en såndär grej som jag faktiskt tror skulle fungera. Dessutom så blir ju ungarna typ översociala av att växa upp så.

Haha, seriöst Viktor waldorf är faktiskt såå mycket bättre på gymnasiet än på grundskolan. Det är helt andra lärare och vi förändrar skolan hela tiden till det bättre. Så skönt att man verkligen kan påverka skolan..

Jag var inne på kollektiv förut men skulle inte själv klara den sociala biten. Annars kan det nog vara sjysst.. Utom att de jag vet som växt upp i kollektiv tyckte det var rätt jobbigt..

Det är ju faktiskt också lite del av problemet. När man väl kommer upp till gymnasiet är man ganska less.

Man får ha ett litet kollektiv med enbart introverta personer?

Jisses! har du växt upp i kollektiv? Var det bu eller bä?
Jag skulle inte klara av att BO i ett kollektiv. Jag är alldeles för asocial för att klara av det. Men ett koperativ, typ ett dagis där man tar hand om ungarna tillsammans hade inte skadat. Så länge jag inte behöver skicka ungarna på dagis. Jag är livrädd för dagis. Jag gick bara på dagis i ett år och jag har scars for life.

Ett kollektiv för introverta personer. det hade jag kunnat gå med på. så länge man inte behöver sitta i ring och sjunga kumbaja varje dag.

Dagis är ju lite skumt; jag tycker inte att det var /så/ hemskt, men det hade verkligen kunnat varit bättre.

Hehe, man behöver ju inte vara hippie för att bo i kollektiv =P

Jag växte ju upp ute på landet i chile, bland min farfars stora odlingar. Jag var hemma med min mamma och lekte med mina kusiner hela dagarna. Att komma till sverige och gå på dagis var en väldigt STOR förändring. Så det har nog med det att göra.

Det är kanske bara jag som alltid ser en hippe (eller dem i filmen tillsammans) framför mig när jag hör ordet kollektiv. Dessutom så har de som jag träffat som bott i kollektiv varit lite smått galna. Sen så bor ju min syster i ett kollektiv i sthlm och det säger ALLT...

Kan tänka mig att det måste vara som en shock.

Jag är visserligen smått tokig, men det finns säkert "normala" människor som bor i kollektiv också.

ja men grejen är den att jag inte trivs tillsammans med "normala" människor heller. eftersom att de tycker att jag är smått galen.
Okej, om vi säger såhär: folk får vara hur skumma som helst så länge de inte är översociala, överkärleksfulla hippiesar.

eudial said:
Det är ju faktiskt också lite del av problemet. När man väl kommer upp till gymnasiet är man ganska less.

Ja det var jag med, det var det som var så skönt för då blev jag peppad igen för att det var så bra osv..

Jag är också jävligt rädd för kollektiv. Skulle aldrig klara det..
De jag känner som växte upp så bodde i hyfsat hippiekollektiv i Delsbo, med droger allt var som hör till..

Det ska naturligtvis vara rätt kollektiv, trevliga norrländska människor (typ sånna som kan sitta igenom en hel middag och inte yttra mer än ett "gött me kaffe" till kaffet) och noll droger.

JA! Jag satt och väntade på att någon skulle komma med det förslaget! hahaha. Men jag skulle absolut inte tacka nej till det.

Jag har faktiskt drömt om att få bo sådär ihop som de i Buffy gjorde i s6. Ett gäng som jagar vampyrer och har tonvist med problem

Status
Not open for further replies.
Back
Top Bottom