Översättningar av låttexter m.m.

yay, en till som är med! Det vore helt klart underbart att göra en re-make på hela BtVS. Det är väl bara att sätta igång, eller? 😀

Klart det bara är att sätta igång! Så då ska vi översätta alla skämt och typ culture references, så att de blir till svenska grejer istället då?

Wow jag är såå peppad!

à„lskar internet, det finns folk med lika sjuka ideer som jag.

Det skulle va så sjukt skoj óch jag skulle lugnt vara Anya om jag inte saknade all skådespelartalang och sångröst. Antar att jag får hitta ett annat sätt att delta på, kanske hämta kaffe?

Tveksamt, det beror på er ambition. Själv har jag massor av den, men inte särdeles mycket talang. à„h whataheck, I'll provide much needed sarcasm.

Jo alla måste vara med. *tvinga* Nej inte måste, men det är kul om alla är med ju!

eponinethen said:
Klart det bara är att sätta igång! Så då ska vi översätta alla skämt och typ culture references, så att de blir till svenska grejer istället då?

Det tycker jag iaf, och kanske översätta namn och sånt till svenska namn också, och placera allt i en svensk stad. Nu finns väl iofs inte Sunnydale på riktigt heller men ge den ett svenskt namn iaf..

Ja klart! Oh, vi kan ju låta det utspela sig i någon håla i Norrland, hehe. SOm vi döper om då såklart... "Willow" heter alltså något ovanligt "svenskt" namn.. Hm, vad ska Buffy heta?

Ja norrland, självklart! 😀

Har läst nånstans att Buffy skulle vara ett smeknamn för Elisabeth som ju funkar på svenska också, men har ju inte riktigt samma klang som Buffy.. Xander skulle man kanske kunna kalla Alex som de väl gör i Frankrike?

Mm.. och det svenska Buffy namnet borde ju också ha en töntig klang eller vad man ska säga..

Ja men finns det sådana namn som fungerar på svenska...? Jag kan inte komma på något, hmm. Direkt. Och vad ska "Sunnydale" heta?

Okej, planer hittills:

Buffy - CookieDough
Willow - eponinethen
Xander - Jessie

Någonting annat som inte är en roll (foto/manus/etc) - Ape (och vi andra som ju också vill hjälpa till med detta!)

Heh.... har jag missat något?

Jag vet inte, sitter och letar i namnregister men det är svårt när man inte riktigt vet vad man letar efter..

Sunnydale, vore kul om det hette något med sol iaf, fast det är kanske inte jätteviktigt, för det låter så påhittat på svenska på nåt vis.. Soldalen, Solvik, Solbäck, Solboda, Solmark.. nah..

Pythagore ville väl vara Giles?

Edit: Skulle inte Buffy kunna heta något i stil med Emmy? Ta inte illa upp nu om det är någon som sitter där ute med det namnet 😉

Jaha jag funderade på det, bra pythagore! 🙂

Haha. Jo, sannt, men Emmy är inte riktigt lika Buffy som Buffy, men det är definitivt i rätt riktning.

Ja något med sol, klart, hmm... Men svårt att få det att låta "normalt", kanske det iofs inte måste göra..

Till Willow funderar jag på nåt i stil med Sigrid, men jag vet inte riktigt..

Så, hur ska vi gå tillväga sen då? Börja översätta avsnitt från början eller?

Det är väll kanske enklast att börja med Welcome to H-Mouth.

Jag är inte elak så alla namn som jag skriver här är jätte fina. (min disclaimer ifall nån heter nåt av dem)

Buffy, behöver va nåt som klingar lite Lidingö, eller är det bara jag som tycker det. Isabella, Bella? Natalie.

Vet inte varför´, men Willow får mig att tänka på Selma, men det borde egentligen vara nåt mer androgynt för det är ju namnet Willow. Annars kan man ju leka med trädtanken och Alma.

Cordelia skulle kunna omvandlas till K/Cornelia vilket har samma kland, men mer svenskt.

Rupert Giles - Svante nåt, och skjut mig inte men det känns bra. Svante Raud.....

Hm, Bella låter inte heller helt fel, inte riktigt Buffy-y nog men något sådant, mhm.

Heh, fast Alma är på tok för tantigt... faktiskt... till och med för Willow (om man kan säga så, eh).

Svante? Hehh, okej, känns inte helt fel när jag sagt det högt i mitt huvud tre gånger..

(Btw, jag är sämst på att komma på namn så jag nöjer mig med att kommentera era, och samla info...)

Okej, fundera på namn till:

Welcome to the Hellmouth
Angel
Joyce
Darla
The Master (Mästaren men serri...?)
Slayer (INTE dråparen please)

Haha, Svante! 😀

Kan inte Angel heta bara à„ngel då..?
Och Slayer, det låter ju lite som 'slaktaren'. Hehe... 😛

Back
Top Bottom